021-22255007     info@banimoo.com    

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در زمان استحمام به آبراه حمام خیره شده و با دیدن مقدار زیادی مو متوجه شده اید که تعداد زیادی از موهایتان ریخته است ! آیا جای نگرانی هست؟ اگر سابقه ریزش مو نداشته اید و در اواخر فصل تابستان و پاییز قرار دارید، نگران نباشید زیرا مطالعات نشان داده که افزایش مختصر ریزش موها در این فصول یک واکنش کاملاً طبیعی بدن شماست. در واقع سیکل فصلی ریزش مو همواره مورد توجه محققان بوده اما مطالعات آنها محدود به زمان یا مکان خاص جغرافیایی بود و در مورد این که آیا می توان این نتایج را به کل جامعه تعمیم داد شک وجود داشت تا این که محققان مرکز مطالعاتی جان هاپکینز و دانشگاه واشنگتن با بررسی جستجوهایی که با کلید واژه ی «ریزش مو» در موتور جستجوی گوگل در هشت کشور از هر دو نیکمره ی زمین رخ داده به این نتیجه رسیدند که ریزش مو الگویی کاملاً فصلی دارد که در تمام نقاط جهان یکسان است. آن ها جستجوهایی که با این کلید واژه بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ انجام گرفته بود را مورد بررسی قرار داده و داده ها را ماه به ماه و فصل به فصل با هم مقایسه کردند.

 

در تمامی این هشت کشور نتایج کاملاً مشابه بود: افراد در اواخر فصل تابستان و پاییز جستجوهای بسیار بیشتری را در مورد ریزش مو در مقایسه با فصول زمستان و بهار انجام داده بودند.

این دانشمندان که از دیدگاه تکاملی نسبت به این موضوع اظهار نظر کرده اند، می گویند که موی سر برای حفظ سر از اشعه‌های شدید خورشید لازم است و پوست سر را از آفتاب سوختگی حفظ می‌کند. به نظر می رسد با سرد شدن هوا و کاهش طول روز در اواخر فصل تابستان و پاییز این نیاز کمتر می‌شود و در نتیجه ریزش مو افزایش پیدا می‌کند.
متخصصان پوست نیز این نتایج را مورد تایید قرارداده و ادعا کرده اند که در فصول پاییز و تابستان افراد بیشتری با شکایت از افزایش ریزش مو به آن ها مراجعه می کنند. اما با وجودی که این نتایج می تواند در ارزیابی برخی از روش های درمانی خاص مربوط به ریزش موی فصلی موثر باشد، همچنان مطالعات علمی در مورد علت رخ دادن این الگوی فصلی و راه های مراقبت از موها در این فصول در دست بررسی است.

ریزش موی فصلی چه زمانی قطع می شود؟

خوشبختانه ریزش موی فصلی یک مشکل موقتی است و فولیکول موی سالم به تدریج مجداً وارد فاز رشد می شود. همان گونه که پیشتر ذکر شد، برخی دانشمندان بر این باورند که دلیل آن سیر تکاملی بدن است که در فصل تابستان بدن موی بیشتری را جهت حفاظت از پوست سر تولید می کند و ریزش مو به حداقل می رسد تا برای زمستان آماده شود. این به این معنا است که بدن با تغییرات هورمونی، به میزان تغییرات نور خورشید واکنش نشان می دهد. هر چقدر ساعات بیشتری از نور خورشید در تابستان به موها بتابد، موها بیشتر وارد فاز تلوژن شده و به همان میزان در پایان این فاز شروع به ریزش می کند. سازوکار دقیق این فرایند کاملا مشخص نیست. افراد بیشترین میزان مو را در فاز تلوژن (فاز استراحت) و در ماه جولای (اواخر تیر تا اواخر مرداد) دارند اما تقریبا ۱۰۰ روز پس از فاز تلوژن، موها شروع به ریزش می کنند و این معمولاً در فصل پاییز اتفاق می افتد. جالب ترین قسمت موضوع آن است که با افزایش سن، ریزش موی فصلی بیشتر به چشم می آید.

چگونه ریزش موی فصلی را درمان کنیم؟

برای کاهش اثرات ریزش فصلی مو چند راهکار ساده وجود دارد:
• آبرسانی و مرطوب نگاه داشتن مو با استفاده از شستشوی مرتب و ماسک های مرطوب کننده
• عدم استفاده مکرر از سشوار
• استفاده از ویتامین ها و مکمل های تقویت مو مثل خانواده ویتامین B و بیوتین ها : بیوتین در جلوگیری از ریزش مو نقشی ندارد اما از شکنندگی موها جلوگیری کرده و آنها را ضخیم تر نشان می دهد.
• استفاده از شامپو با PH مناسب
• استفاده از مواد غذایی مناسب برای سلامت و رشد مو
• عدم استفاده از کلاه های تنگ به مدت طولانی : کلاه به خودی خود باعث ریزش مو نمی شود اما وقتی مو در فاز تلوژن قراردارد می تواند باعث عدم رشد و نازکی موها شود. موهای خشک و حساس بیشتر در معرض شکنندگی قرار دارند و پوشاندن آن با کلاه باعث تشدید شکنندگی آن می شود. اگرچه این کار ممکن است باعث ریزش مو نشود اما نقش به سزایی در نازک شدن موهایتان خواهد داشت.
• افرادی که نگرانی بیشتری دارند می توانند از محلول ماینوکسیدیل استفاده کنند
مینوکسیدیل یک محلول موضعی جهت جلوگیری از ریزش مو است که با مالیدن آن به ریشه مو و ماساژ ملایم باعث کاهش ریزش مو می شود. یکی از سازوکارهای درمانی ماینوکسیدیل طولانی تر کردن دوره رشد فعال مو (آناژن) است. بنابراین از رفتن مو به فاز تلوژن (فاز استراحت مو) در اواخر تابستان و پاییز جلوگیری می کند و در نتیجه باعث کاهش ریزش مو می شود. در صورت شروع استفاده از ماینوکسیدیل در ابتدای پاییز، سعی کنید استفاده از آن را حداقل تا شروع فصل بهار به صورت روزانه ادامه دهید و قطع مصرف حتماً به صورت تدریجی باشد. به طور مثال پیش از قطع به مدت یک هفته، یک روز در میان و در هفته بعد دوروز درمیان استفاده کرده و با فرارسیدن بهار مصرف را به طور کامل قطع کنید.
گاهی به محض شروع استفاده از ماینوکسیدیل شاهد یک افزایش ریزش موقتی خواهید بود، اما مو کم کم خودش را با این نوع محلول تطبیق می دهد.

 

ویزیت آنلاین

در صورت نیاز به ویزیت آنلاین توسط پزشک متخصص اینجا را کلیک کنید 

 

خانه
خدمات
واتساپ
تماس با ما