021-22255007     info@banimoo.com    

روی(زینک) یکی از عناصر اساسی و ضروری برای بدن انسان است که نقش حیاتی در بدن ایفا می کند وعامل ترشح بیش از 100 آنزیم و هورمون حیاتی است اما از انجا که بدن نمی تواند به تنهایی این ماده را تولید کند، باید از طریق رژیم غذایی تامین شود. منابع اصلی رژیم غذایی حاوی روی ماهی و گوشت است. مشکل کمبود روی بیشتر در افرادی که مقادیر زیادی غلات مصرف می کنند یا افراد با رژیم غذایی کم گوشت و همچنین در شیرخواران مشاهده می شود .

از دیگر دلایل کمبود روی می توان به بی اشتهایی عصبی، مصرف ناکافی روی، افزایش دفع روی و سوء جذب به دلیل اثر ملینها، التهابات روده ، جراحی بای پاس جنژون و فیبروز کیستیک اشاره کرد. همچنین مصرف الکل ، سوختگی ، عفونت و حاملگی ممکن است باعث افزایش متابولیسم و دفع روی شود.

بخش اعظم بافت پوست از پروتئینی بنام کلاژن ساخته شده است. زینک به همراه ویتامین C در ساخت کلاژن نقش دارد به طوری که می توان گفت "روی" اصلی ترین ماده معدنی در ساخت کلاژن و بافت همبندی پوست است که از طریق اتصال به پروتئینها در بازسازی بافتهای جدید، ترمیم، حفظ و نگهداری پوست موثر است و از ایجاد چین و چروک و افتادگی زودرس آن جلوگیری می کند. از این رو برای داشتن پوستی سالم و شاداب میزان کافی روی ضروری است که می توان آن را از طریق برنامه غذایی صحیح و یا به شکل مکمل غذایی (زینک پلاس، قرص زینک) دریافت نمود.

مو نیز از پروتئینی بنام کراتین ساخته شده است. مصرف زینک کافی به عنوان یک عنصر ضروری در تقسیم سلول های مو و در پیشگیری از ریزش موها نقش موثری دارد. کمبود زینک به عنوان ماده مورد نیاز برای رشد مو، موجب کم مویی، تغییر شکل ساختمانی مو، تغییر رنگ، کدری، نازکی و همچنین آسیب پذیری شدید مو می شود. بنابراین ریزش موها و نازکی تارهای مو می توانند ارتباط مستقیمی با کمبود روی در بدن داشته باشند.

تاثیر عنصر روی بر سیستم ایمنی

روی در فرآیند تولید گلبولهای سفید که نقش سربازهای دفاعی در بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا را بر عهده دارند نقش موثری دارد. به همین جهت یکی از علائم کمبود روی، ضعف سیستم ایمنی بدن و ابتلای مکرر به بیماری های ویروسی و عفونی مانند سرما خوردگی است.

ازدیگر فواید روی در بدن می توان به بهبود سیستم ایمنی و بینایی ، تولید پروتئین های ضروری ، درمان اضطراب و متابولیسم بهتر مواد غذایی اشاره نمود. کمبود روی دربدن می تواند با نشانه های از قبیل خستگی، ضعف و کاهش اشتها و نیز کاهش در قدرت عملکرد حس چشایی ،ریزش مو، لکه های سفید روی ناخن ها، اختلالات شبکیه ای چشم درکودکان بروز پیداکند.
کمبود روی در پسرهای جوان موجب تکامل نامناسب غده پروستات و در نتیجه عدم رشد و تکامل بیضه ها و در دختران جوان نیز موجب بروز اختلالات هورمونی و نیز اختلال در عملکرد تخمدان ها می گردد. 

یکی از اثرات شناخته شده کمبود روی در بدن ،آلوپسی(ریزش موضعی و ناگهانی مو) است که درمان آن با مصرف مکمل روی اتفاق می افتد. نتایج یک مطالعه مقطعی در خصوص سابفه بیماری 115 بیمار مبتلا به TE (حاد و مزمن)نشان داده است که که 9/9٪ ازاین افراد مبتلا به کمبود روی بودند.در مطالعه ای دیگر با مقایسه 312 بیمار مبتلا به ریزش مو (شامل AA ، MPHL ، FPHL و TE) میزان پایین روی در بیماران مبتلا به AA و TE مشخص گردید.

مقدار نیاز روزانه بدن به روی (زینک) 

زنان بالغ روزانه به 5 الی 8 میلی گرم و مردان بالغ 8 الی 11 میلی گرم و کودکان 2 الی 5 میلی گرم روی نیاز دارند.

بارداری، فعالیتهای ورزشی، اضطراب و بیماری های مزمن نیاز بدن به روی را افزایش می دهند.

 

علائم کمبود روی در بدن

  • ناتوانی سیستم ایمنی در مقابله با ویروس و عوامل بیماریزا 
  • ریزش مو و کم مویی
  • تاخیر در بهبود زخم ها
  • جوش و آکنه، خارش و آلرژی های پوستی
  • کم میلی جنسی در مردان
  • کم اشتهایی
  • اختلال در حس بویایی و چشایی
  • ضعف و احساس کمبود انرژی
  • لکه های سفید رنگ زیر ناخن ها
  • اختلال رشد در کودکان و نوجوانان

منابع غذایی حاوی روی(زینک):

بهترین منابع غذایی حاوی روی عبارتند از: گوشت گاو و گوساله، بادام زمینی، تخم کدو، کنجد، محصولات دریایی شامل میگو، ماهی و صدف و به میزان کمتر در تخم مرغ، اسفناج، نخود فرنگی و قارچ یافت می شود.

مکمل های روی(زینک)

قرصها و کپسولهای زینک پلاس (قرص زینک) مکمل روی رایج در ایران است که شربت آن برای کودکان و قرص آن برای بزرگسالان مناسب می باشد. توجه داشته باشید مصرف طولانی مدت و یا دریافت مقادیر بالای مکمل های روی باعث اختلال در جذب عنصر مس و تخلیه ذخایر آن در بدن می شوند که سبب بروز مشکلات جدی از قبیل کم خونی و ضعف غیره می گردد. بنابراین میزان مصرف و مدت زمان مصرف مکمل های روی باید توسط پزشک مشخص گردد.

 

خواص مکمل زینک پلاس برای مو

زینک با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی، محافظ پوست، مو و ناخن شما است؛ بگذارید این گونه بگوییم که با مصرف زینک زیبا تر خواهید شد. مکمل روی اختلال های پوستی مثل لک پوستی، جوش و آکنه و اگزما را درمان می کند و در بهبود سریع زخم های پوستی و دیابت بسیار مؤثر است.

یک مطالعه بالینی در میان مردان نشان داد که مصرف روی به طور موضعی می تواند ریزش مو و طاسی مردان را بر طرف کند. چون این منبع ویتامین، خاصیت ضد باکتری و ضد التهاب دارد و به طور مستقیم روی پوست سر تأثیر گذار است.

نکات مهم در مصرف قرص زینک

متخصصان بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس را بعد از وعده نهار می دانند. قرص زینک باید حداکثر روزانه یک مرتبه مصرف شود و بهتر است که با معده خالی نباشد و همراه با آب فراوان خورده شود. افراد با وضعیت گوارشی ضعیف حتماً باید این نکته را رعایت کنند وگرنه با حالت تهوع مواجه خواهند شد. نیم ساعت بعد از نهار بهترین زمان مصرف کپسول زینک پلاس است. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که بعد از قرص زینک پلاس, به هیچ عنوان از لبنیات و هر ماده ای که حاوی کلسیم است استفاده نکنید، زیرا کلسیم مانع جذب روی موجود در قرص زینک می شود. همچنین مصرف مواد حاوی کافئین نیز جذب روی را با اشکال مواجه می کنند بنابراین توصیه می شود که یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از مصرف این دارو از نوشیدن چای و قهوه خودداری کنید.

 

 

 

 

ویزیت آنلاین

در صورت نیاز به ویزیت آنلاین توسط پزشک متخصص اینجا را کلیک کنید 

 

خانه
خدمات
واتساپ
تماس با ما