021-22255007     info@banimoo.com    

ریزش مو بخشی از چرخه‌ی طبیعی رشد مو است؛ موهای قدیمی می‌ریزند تا فضای کافی برای رشد موهای جدیدتر باز شود. اما وقتی تعادل بین رشد موهای جدید و ریزش موهای قدیمی به هم می‌خورد، با مشکل ریزش مو و در نهایت آلوپسی یا طاسی مواجه می‌شویم.برخلاف تصور عمومی، ریزش مو تنها مختص مردها نیست و خانم ها نیز گاهی دچار طاسی و ریزش مو می‌شوند.

 

این امر متاسفانه در کشور ما شیوع بالایی دارد و نزدیک به نیمی از خانمهای میان سال یا مسن به دلایل مختلف با مشکل کم‌پشتی و حتی طاسی مواجه می‌ شوند. این کم مویی ممکن است دائمی، موقت، تدریجی و یا ناگهانی باشد.
 دلایل ریزش مودر زنان هنوز کاملاً مشخص نشده است ولی گمان می‌شود عوامل ژنتیک ، تغییر سطح هورمون‌ها و بالا رفتن سن در ریزش موی بانوان نقش زیادی داشته باشد. در ادامه به بررسی بحث ریزش مو در زنان پرداخته‌ ایم تا ببینیم دلایل ریزش مو در زنان چیست و چگونه می‌توان آن‌ را کنترل و یا درمان کرد.

دلایل اصلی ریزش موی زنان

۱ یائسگی  

حدود نیمی از بانوان با نزدیک شدن به سن 50 سالگی ودرنتیجه کاهش استروژن با مشکل کم پشت شدن و یا ریزش مو مواجه می‌شوند، ضمنا زنانی که عادت های ماهیانه شدید دارند دچار بی خوابی، خستگی ، ضعف بدن و درنهایت ریزش با کم پشتی مو می شود.

۲ بیماری

ناراحتی تیروئید، دیابت، لوپوس یا کم خونی از جمله بیماری‌ هایی به شمار می‌آیند که ابتلا به آنها ریزش ناگهانی مو را به عنوان اولین نشانه ابتلا به همراه دارند. عفونتهای قارچی و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز منجر به ریزش مو می‌شود. وقتی بدن بسیار کمتر از حد نیازشخص هورمون تیروئید تولید می کند، اختلال تیروئید یا همان کم کاری تیروئید پدید می آید، در نتیجه متابولیسم بدن بهم ریخته و رشد مو، پوست و ناخن ها دچار مشکل میشود.

۳ استرس یا تروما

گاهی اوقات حوادث ناراحت کننده و تنش‌زا، مانند طلاق یا فوت نزدیکان، یا کاهش وزن شدید یا ناگهانی یا جراحی ، ریزش شدید مورا در پی خواهد داشت. معمولا پس ازغلبه بر استرس یا رفع عامل استرس، ریزش مو به حالت طبیعی بازخواهد گشت.

۴ رژیم غذایی و سوء تغذیه

یکی از پی‌آمدهای مستقیم عدم تغذیه مناسب ریزش مو است. از آنجا که بدن برای تامین مواد ضروری اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز از ذخیره مواد مغذی استفاده می‌کند در زمان تغذیه ناکافی سهم موها کاهش می‌یابد.
معمولا کمبود آهن، پروتئین، ویتامین D و کلسیم به ریزش مو منجر می شود.

 

رژیم لاغری و ریزش مو

 ۵ مراقبت نکردن از مو

مو پس از تحمل فشار شدید دچارریزش آلوپسی کششی می‌شود بنابراین کشیدن موها وبافت دم اسبی یا بافت آفریقایی به مدت طولانی در کنار صاف کردن‌ها و فر کردن‌های مکرر مو با اتواز عوامل ریزش موست ، در این مورد لازم است حتماً از نرم کننده‌ها و فراورده‌های مخصوص مراقبت از مو استفاده شود.
استفاده زیاد از شامپو و رنگ کردن مکرر مو نیز از دیگر عوامل ریزش مو در بانوان است.

۶ ریزش مو در دوران بارداری

ریزش موی مرتبط با بارداری معمولاً پس از زایمان رخ می‌دهداز انجا که تعداد زیادی از تارهای مو که باید طبق چرخه طبیعی ریزش مو بریزد، در طی نه ماه بارداری روی پوست سر باقی می‌ماند معمولا پس از زایمان با پدیده ریزش مو روبرو میشویم البته این ریزش مو آن‌قدر شدید نیست که به ایجاد لکه طاسی یا ریزش دائمی مو منجر شود. این نوع ریزش مو حدود 3 تا 4 ماه پس از زایمان شروع می‌شود. ریزش غیرطبیعی مو در دوران بارداری به کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مربوط می‌شود. در این مقاله به ریزش موی دوران بارداری بیشتر خواهیم پرداخت. 

درمان ریزش مو در زنان

درمان دارویی ریزش مو

ماینوکسیدیل: استفاده از ماینوکسیدیل 2 % به صورت محلول یا فوم موضعی برای درمان ریزش موی بانوان توصیه می‌شود.

فیناستراید: اگر چه تاثیرقطعی استفاده از فیناستراید در درمان ریزش موی زنان همچنان در حال بررسی است،اما مفید بودن این دارواثبات شده است. پزشکان با توجه به شرایط بیمار، داروهای مصرفی وی و سن بیمار فیناستراید یا داروی مشابه دیگری را تجویز می‌کند.

ویتامین‌ها و مواد مغذی: با مصرف حداقل 6 ماه از ویتامین‌ها ، مکمل‌ها، فراورده‌های حاوی امگا 3 و امگا 6 ، ویتامین‌های B و ال ـ سیستئین می‌توان مقدار مواد مغذی بیشتری را در اختیار بدن گذاشت.

همچنین بخوانید 

درمان های دارویی ریزش مو 

بیوتین چیست و قرص بیوتین چه فوایدی برای مو دارد؟ - بخوانید 

قرص زینک پلاس چیست؟ فواید زینک برای رشد سریع مو - اینجا بخوانید 

مزوتراپی

مزوتراپی روشی است که در آن میکروتزریق‌های متعدد مستقیماً زیر پوست انجام می شود ، مزیت اصلی این روش این است که دارو مستقیماً در ناحیه مورد نظر وارد می‌شود، بدون این که بیهوده وارد دیگر بخش‌های بدن شود. مزوتراپی کاردبردهای متعددی از جمله درمان ریزش مو، رفع سلولیت، از بین بردن غبغب، لاغری موضعی و درخشان کردن پوست دارد. این عمل بسیار آسان و بدون درد است که حدود 30 دقیقه زمان می‌برد و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.

پی آر پی (PRP)

پی آر پی (درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت) با فرایند تحریک پوست، فولیکول‌های مو و پوست سر ، سطح طاسی یا کم پشتی غیرفعال را به چرخه طبیعی رویش برمیگرداند. در این روش ابتدا پزشک متخصص مقدار کمی از خون بیمار را می‌گیرد و آن را برای آماده سازی و جدا شدن پلاکت‌ها در سانتریفیوژ قرار می‌دهد، سپس پلاسمای آماده شده سرشار از پلاکت در نقاط معین تزریق می‌شود.

لیزر تراپی

لیزرتراپی عملی ایمن و موثر برای ریزش مو است که روند ریزش مو را متوقف و حتی معکوس می‌کند.
لیزر به دلایل متعدد درمانی ایده‌آل برای ریزش موی بانوان محسوب می‌شود. عمل بدون درد و سریع لیزر در کنار دیگر درمان‌ها مانع ریزش مو می‌شود و حتی بعضی فولیکول‌های موی غیرفعال را به چرخه رشد سالم برمی‌گرداند و به مرور زمان موها را پر پشت میکند.

پروتز زنانه 

درنهایت بهترین روش برای ترمیم موی بانوان استفاده از فن آوری نوین پروتزهای موی زنانه با موهای طبیعی و مدل ، رنگ و بافت انتحاب شده توسط بیمار وپرپشتی کاملا متناسب با سن بیماراست . موسسه ترمیم موی بانیمو افتخاردارد این راه‌حل زیبایی غیرجراحی را با بهترین کیفیت ممکن برای بیماران خود اراِیه میدهد.

دلایل ریزش مو در آقایان  

عوامل ریزش مو در دوران بارداری

زنان و مردان هر روز به طور متوسط حدود 50 تا 100 تار مو از دست می دهند. در دوران بارداری ، افزایش سطح استروژن چرخه طبیعی فرایند ریزش فولیکول مو را کند می کند. در نتیجه ممکن است برخی از خانم ها در حین بارداری موهای کمتری از دست دهند؛ اما همیشه این طور نیست.

تغییرات هورمونی دوران بارداری 

برخی از خانم ها به دلیل استرس یا شوک ممکن است دچار ریزش مو شوند. این بیماری تلوژن افیلیوم (Telogen effluvium) نام دارد و در زمان بارداری تعداد کمی از خانمها را تحت تأثیر قرار می دهد.
سه ماهه اول بارداری ممکن است بدن را تحت فشار قرار دهد زیرا تعادل هورمون ها به طور چشمگیری برای حمایت از کودک در حال رشد تغییر می کند. استرس ممکن است بیشتر موهای فرد را تا 30 درصد یا حتی بیشتر، روی مرحله تلوژن یا "استراحت" چرخه عمر مو قرار دهد. بنابراین ، به جای از بین رفتن و ریزش متوسط 100 تار مو در روز ، ممکن است دراین مرحله روزی 300 تار مو از دست بدهید.
ریزش مو به دلیل جابجایی هورمونی ممکن است فوراً اتفاق نیفتد. درعوض ، ممکن است دو تا چهار ماه متوجه نازک شدن شود. این حالت عموماً بیشتر از شش ماه طول نمی کشد و به ریزش دائمی مو منجر نمی شود.

مشکلات تیروئید

اختلالات تیروئید ، مانند پرکاری یا کم کاری تیروئید، ممکن است در دوران بارداری افزایش یابد.
دربین این دو مورد ، کم کاری تیروئید شایع تر است تا آنجا که که در هر 2 یا 3 مورد از 100 خانم باردار تأثیر گذار است. ریزش مو یکی از علائم کم کاری تیروئید است،علایم دیگر این مشکل گرفتگی عضلات، یبوست و خستگی است. حدود 5 درصد از خانمها نیز ممکن است پس از متولد شدن نوزاد دچار تیروئیدیت پس از زایمان شوند. در همه موارد ، مشکلات تیروئید به طور معمول با آزمایش خون تشخیص داده می شود.

کمبود آهن

کمبود آهن هنگامی اتفاق می افتد که فرد گلبول های قرمز کافی برای دریافت اکسیژن به بافت های مختلف بدن نداشته باشد. این امر می تواند باعث ریزش مو به همراه علائم دیگری مانند خستگی ، ضربان قلب نامنظم ، تنگی نفس و سردرد شود.
زنان باردار در معرض خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن قرار دارند ، به ویژه اگر تعدد بارداری ها با فاصله زمانی کم اتفاق بیفتد ،. این بیماری نیز با آزمایش خون قابل تشخیص است.
ریزش مو با این شرایط دائمی نیست ،ولی ممکن است موهای فرد تا زمانی که سطح هورمون یا ویتامین به حد طبیعی برگردد به ضخامت طبیعی خود باز نگردد

ریزش مو پس از زایمان

بسیاری از خانم ها در طی چند ماه پس از زایمان دچارریزش مو می شوند. این ریزش مو که به طور کلی حدود چهار ماه پس از زایمان اوج می گیرد تلوژن افلوویوم در نظر گرفته می شود که ممکن است روزانه باعث ریزش 300 تار مو یا بیشتر شود که البته این مشکل بدون نیاز به هیچ گونه درمان، معمولاً خود به خود برطرف می شود.

علل دیگر ریزش مو در دوران بارداری یا پس از آن 

توجه به این نکته ضروری است که در ریزش مو با تلوژن افلوویوم موها به طور معمول نازک می شود. اگر متوجه تکه ها یا طاسی شدیدتر شدید ، ممکن است دلایل دیگری داشته باشد. دراین موارد میبایست با پزشک متخصص مشورت کرد.

درمان ریزش موی مرتبط با بارداری

ریزش مو در دوران بارداری و بعد از آن ممکن است نیاز به درمان خاصی نداشته باش و به طور کلی با گذشت زمان برطرف می شود ولی اگر رشد مو به سطح قبلی نرسد ، پزشکان گاهی ماینوکسیدیل (Rogaine) تجویز می کنند ، اما این دارو برای استفاده در دوران بارداری بی خطر نیست.
در موارد دیگر همچون کم کاری تیروئید یا فقر آهن ، تجویز پزشک خود در استفاده مکمل های ویتامین به شروع چرخه رشد مجدد کمک کند.
درمان های بیشتر برای سایرعلل مانند آلوپسی آندروژنیک در دوران بارداری توصیه نمی شود. پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند که به جای داروهای درمانی، لیزر سطح پایین (LLLT) را که از موجهای قرمز استفاده می کند برای رشد مو استفاده کند ، امتحان کنید.

برخی از داروها در دوران پس از بارداری بی خطر هستند و برخی دیگر نیستند. به عنوان مثال ماینوکسیدیل در دوران شیردهی مناسب نیست. بهتر است استفاده از این دارو بعد از پایان دوران شیردهی شروع شود.

 

 

 

 

 

ویزیت آنلاین

در صورت نیاز به ویزیت آنلاین توسط پزشک متخصص اینجا را کلیک کنید 

 

خانه
خدمات
واتساپ
تماس با ما