021-22255007     info@banimoo.com    

کاشت مو به روش FUT

مجموعه: کاشت مو

آنچه در این مطلب می خوانید:

- کاشت مو به روش FUT چیست؟

- مراحل کاشت مو به روش FUT

- مراقبتهای بعد از عمل کاشت FUT

- تفاوت روش FIT و FUT

- مزایا و معایب روش FUT کاشت مو

 

 

 

 

 

کاشت مو به روش FUT چیست؟

روش کاشت مو FUT از روشهای استاندارد برای برداشت موها در عمل پیوند مو می‌باشد،که بیشترین مقدار مو را می‌توان در یک جلسه برداشت و در محل طاسی سر بیمار کاشت. در روش کاشت مو به روش FUT، قسمتی از مو حاوی ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ گرافت شامل ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تار مو با ایجاد یک نوار کوچک به عرض ۱ سانتیمتر از ناحیه پشت سر برداشته می شود، سپس محل برداشت با ظرافت ترمیم می شود . در مرحله بعد گرافت های مو بصورت قطعات یک، دو و یا سه تایی توسط تیم جراحی زیر میکروسکوپ جدا شده و آماده جهت کاشت می شود. دراین روش معمولا نیاز به تراشیدن کل موهای سر فرد نیست و فقط ناحیه ای که جهت برداشت و کاشت لازم است کوتاه می شود. پس از اماده سازی قطعات، فولیکول ها تک تک و خیلی منظم طبق طرح از قبل تعیین شده در قسمت پیوندگیرنده قرار داده می شوند. از ویژگی های این روش سرعت بالای انجام عمل پیوند در طی سه تا پنج ساعت می باشد. در حال حاضر FUT یکی از مطمئن ترین و قطعی ترین روش های کاشت مو در دنیا است و تا استفاده کنندگان از این روش تا حدود زیادی به نتیجه دلخواه خویش رسیده اند.

 

مراحل انجام عمل کاشت مو به روش FUT

۱مشاوره و ویزیت نهایی: در ابتدا پزشک با ویزیت فرد متقاضی کاشت ، پرسش‌ها و ابهام‌های باقی مانده را برطرف کرده و سپس با دقت خط رویش مو را باتوجه به عکسِ گرفته شده در زمان انجام مشاوره مشخص می کند. دراین‌ حال متقاضی می تواند علامت‌ها و خطوط ترسیم‌شده را بررسی کرده و نظر خود را پیش از شروع عمل اعلام کند.بهتر است متقاضی برای آرامش بیشتردر طول عمل ترمیم مو موسیقی گوش کند، فیلم ببینند یا با پزشک و کارکنان صحبت کند. معمولاً عمل کاشت مو به روش ّFUT در یک جلسه پایان می یابد. 

۲بی‌حسی موضعی: ابتدا آرام‌بخش خوراکی و سپس ترکیبی از داروی بی‌حسی موضعی و داروی ماندگاری اثر به بیمار تزریق می شود. برای بی‌حس کردن کل سر یا جمجمه، اطراف جمجمه و ناحیه حلقوی بی‌حس می ‌شود. با استفاده از این دازوها جراحی ترمیم مو بدون درد خواهد بود.

 

۳برداشت بافت اهداکننده: بافت اهداکننده در کاشت واحد فولیکولی (FUT) به‌منظور بهینه ساختن نتیجه و به حداقل رساندن جای زخم به‌صورت باریکه‌ای ظریف به طول تقریبی ۱۰ سانتیمتر از سر برداشته می‌شود. محل ناحیه اهداکننده باید با ‌دقت در بخشی از سر انتخاب گردد که بیشترین تراکم مو و البته مهمتر از آن درازمدت‌ترین پایداری را داشته باشد.

 

۴آماده سازی ناحیه دریافت‌کننده: جراح کاشت مو ناحیه‌های دریافت‌کننده را با ابزارهای ظریف و سوزن‌های باریک با شکاف‌های عمودی زیرپوستی آماده می کند. این مرحله ذر نتیجه گیری زیبایی عمل بسیار مهم است و زاویه رشد موی جدید و تراکم مو در ناحیه گیرنده را تعیین می‌کند، بنابراین این مرحله به مهارت جراح، تجربه بالا و همچنین هنر متخصص بستگی دارد.

۵جاگذاری و کاشت گرافتهای پیوندی: در این مرحله، پیوندهای واحد فولیکولی در محل‌های از پیش تعیین‌شده توسط گروه متخصص آغاز می گردد. برای این منظور، ازگرافتهای تکی در خط موی جلویی استفاده می‌شود تا ظاهری طبیعی و نرم به وجود بیاید و گرافتهای 3 تا 4 مویی در ناحیه مرکزی موی پیشانی به‌کاربرده می‌شود تا بیشترین میزان تراکم و پرپشتی به دست بیاید. این مرحله زمان‌برترین مرحله جراحی کاشت مو است.

 

مراقبتهای بعد از عمل FUT

  • بعداز هرگونه عمل ترمیم مو، بیمار باید در وضعیت نیمه ‌نشسته بخوابد تا سریعتر از میزان تورم کاسته‌شود و ضمناً از برخورد تصادفی سر یا مناطقی که فولیکولهای مو درآن کاشته شده جلوگیری شود. 
  • لازم است از تماس، خارش و یا مالش قسمتهای گیرنده جدا خودداری شود.
  • توصیه میشود که روز بعداز جراحی، سرخود را به‌آرامی بشویید.  شستشوی سر تا 7 روز بعداز جراحی روزی 2بار تکرار می شود اما نباید قسمت های تحت درمان را لمس کنید. از حوله یا سشوار استفاده نکنید.
  • داروهای تجویز شده همچون کپسول روی وقرص فیناستراید به دستور پزشک مصرف شود.
  • تا 2هفته بعداز جراحی از استعمال دخانیات اکیدا خودداری کنید.
  • بهتر است برای جلوگیری از تماس مستقیم با پرتوهای UV، سربا کلاه گشاد یا دستمال سر پوشانده شود.
  • تا حداقل یک ماه بعداز عملFUT از انجام فعالیت سنگین ورزشی ،شنا و بدنسازی خودداری شود. از فعالیت خسته کننده ی فیزیکی تا هفته ی دوم، از شنا کردن در استخر های شنا تا سه هفته، و از قرار گرفتن در معرض نورآفتاب یا  آفتاب گرفتن تا ۶ هفته خودداری کنید. بهتر است تا ۳ هفته از محصولات ضد آفتاب استفاده شود.  

تفاوت روش FIT و FUT

برداشت نواری واحدهای فولیکولی از پشت سر یک روش قدیمی اما فراگیر و رایج پیوند مو است که به عنوان پیوند واحد فولیکولی (Follicular unit transplantation) یا FUT شناخته می شود. در این روش، نواری از پوست بخش پس سر که پوشیده از موهای مناسب برای اهدا به نواحی طاس جلوی سر است، برداشته می شود و با کمک میکروسکوپ جداسازی شده و به واحدهای کوچکتر تقسیم می شود. روش برداشت نواری FUT معمولاً برای مناطق بزرگ طاسی مناسب تر است زیرا در صورت برخورداری متقاضی از بانک موی مناسب، می توان تا حدود ۳۰۰۰ پیوند شامل بیش از ۹۰۰۰ تار مو به صورت همزمان به بیمار پیوند زده شود. با این حال، پوست سر برای بهبودی نیاز به زمان بیشتر دارد و یک جای زخم بزرگ (اسکار) در پوست پشت سر باقی می ماند که می تواند توسط موهای بلندتر پنهان شود. 

در حالی که در کاشت مو به روش FIT به عنوان یکی از بهترین روش های کاشت موی طبیعی، گرافت های کوچک به صورت تکی به وسیله ابزار بسیار ظریف به نام پانچ از ناحیه بانک مو، که معمولاً از پشت سر و بالای گوشها انتخاب می شود، برداشته می شوند و به ناحیه مورد نظر پیوند داده می شود. بطور تقریبی بسته به نیاز شخص از هر ۳ الی ۵ واحد فولیکولی موجود در بانک مو یک عدد برداشته می شود. همانگونه که متوجه شدید، روش کاشت موی FTT بسیار شبیه روش FUT است و تنها در روش برداشت تک تکی یا نواری با یکدیگر تفاوت دارند. لازم به ذکر است که تکنیک FIT برای همه افراد وموارد پیوند مو کاربرد دارد اما معمولاً بیشتر برای افرادی توصیه می شود که ناحیه کاشت موی محدود و کوچکی دارند و یا کاشت مو در قسمتهایی مثل ابرو ، صورت و محل زخمهای قدیمی باشد.

 

مزایا و معایب کاشت به روش FUT

مزایا

  • به دلیل برداشت نواری، در روش کاشت مو FUT احتمال اتلاف گرافتهای مو بسیار کم است و بالای ۸۰ الی ۹۰% واحدهای کاشته شده معمولاً در آینده رشد می کنند.
  • طبیعی بودن ظاهر موها و غیر قابل کشف بودن محل پیوند مو در صورت انجام عمل توسط متخصص مجرب 
  • ایجاد بالاترین تراکم ممکن کاشت مو در یک جلسه
  • ایجاد خط رویش طبیعی در جلوی سر
  • در این روش، جراح در صورت نیاز توانایی و امکان استفاده از روشهای ترکیبی را دارد. به عنوان مثال، در صورت عدم رضایت جراح از تراکم حاصله، می تواند از موهای دیگر بخشها استفاده و FUT را با FIT یا BHT (برداشت مو از صورت یا بدن) ترکیب کند.  
  • امکان تکرار جلسات کاشت به فواصل ۶ ماه

 

پرسش از ما در مورد این خدمات
خانه
خدمات
واتساپ
تماس با ما