021-22255007     info@banimoo.com    

درمان موهای شکننده و آسیب دیده با روش‌های متعددی امکان پذیر است اما برای اینکه بهترین راهکار درمان موهای شکننده و آسیب دیده خود را پیدا کنید باید به علت اصلی آن پی ببرید. سپس می توانید با روش هایی که در این مقاله برای ترمیم موهای آسیب دیده به شما آموزش می دهیم مثل ماسک مو، ماسکهای خانگی مو، روشهای دارویی ترمیم موی آسیب دیده و بهترین شامپو برای موی آسیب دیده استفاده کنید تا موهایی نرم و لطیف داشته باشید.

خلاصه: درمان موهای شکننده و آسیب دیده با تغییر عادت ها و استفاده از راهکارهایی که رطوبت، چربی و PH مو را در حالت متعادلی حفظ می‌کند.

موهای شکننده و آسیب دیده و بهترین راهکارهای درمان و ترمیم آن

علائم موی آسیب دیده چیست؟

از بارزترین نشانه های موی آسیب دیده می توان به بافت خشن، نفوذ پذیری زیاد، ریزش مو، نازکی مو، خشکی و شکنندگی مو اشاره کرد که  به طور کلی به علت صدمه به سطح کوتیکول ساقه مو ها به وجود می آید. موهای آسیب دیده معمولاً بسیار وزوزی، خشک و بی حالت به نظر می‌رسند. اگر می خواهید به جای موهای خشک، شکننده و آسیب دیده خود، موهایی درخشان و خوش حالت داشته باشید؛ تا پایان مطلب با بانیمو همراه باشید.

راهکارهای درمان موهای شکننده و آسیب دیده

درمان موهای آسیب دیده در طب سنتی

 نوع بافت موهای افراد متفاوت است و هر شخص باید با توجه به نوع بافت موهایش از روش های درمانی مناسب استفاده کند. مطمئناً درمان های سنتی بهترین روش برای ترمیم موهای آسیب دیده هستند؛ چون هم عوارض کمتری دارند و هم هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل نمی کنند.

درمان موی آسیب دیده

ترمیم موهای شکننده و آسیب دیده در طب سنتی با استفاده از ماسکهای خانگی بسیار راحت است:

انواع ماسک های خانگی مو
۱ماسک مو خانگی با ترکیب تخم مرغ، عسل و نارگیل برای موهای نازک

 استفاده از زرده تخم مرغ، عسل و روغن نارگیل با تامین پروتئین مورد نیاز می تواند باعث تقویت و کلفت شدن ساقه های مو گردد. از طرف دیگر، با استفاده از این ماسک موی خانگی، زیبایی و درخشندگی موها نیز بیشتر می شود.

۲ماسک موی خانگی با ترکیب ماست، سرکه و عسل برای موهای خشک

موهای خشک می‌تواند باعث ایجاد ریزش مو یا موخوره شود که علت اصلی آن می تواند تغذیه نامناسب باشد. با ترکیبی از ماست یونانی، سرکه سیب و عسل می توان ماسکی تهیه کرد که موها را تقویت کرده و رطوبت آنها را بیشتر کند. با این ماسک خانگی، مو از حالت خشکی و شکنندگی خارج شده و نرم و لطیف می شود.

۳ماسک موی خانگی آبلیمو و روغن زیتون برای شوره و خارش پوست

ترکیب آبلیمو و روغن زیتون معجزه ای برای موهای آسیب دیده است. خاصیت اسیدی آب لیمو می تواند باعث از بین رفتن خشکی پوست و شوره سر شود. روغن زیتون هم باعث مرطوب شدن پوست سرد میشود. ماسک خانگی مو حاوی آبلیمو و روغن زیتون در صورت استفاده هفتگی نه تنها می تواند باعث از بین رفتن شوره و خارش پوست سر شود، بلکه التهاب و خارش پوست سر را نیز از بین می برد

۴ماسک موی خانگی آلوئه ورا برای موهای خشک و شکننده

بهترین فرم آلوئه ورا برای موها، استفاده از ژل خام آن است که از گیاه گرفته شده چون باعث تقویت و ترمیم ساقه های مو می‌شود. آلوئه ورا حاوی ویتامین های  E،A ‏و C است. این ویتامین ها در عملکرد، رشد سلول های سالم و داشتن موهای براق اهمیت بسیار زیادی دارند. ضمناً ویتامین B12 و فولیک اسید موجود در آلوئه ورا جلوی ریزش موها را می‌گیرند.

یکی از باورنکردنی ترین خاصیت های آلوورا، افزایش گردش خون و بهبود فرایند رشد مو است. وقتی آلوئه ورا را روی پوست سر قرار می‌دهید؛ جریان خون را افزایش داده و باعث تغذیه بیشتر ریشه های مو  و در نتیجه بهبود عملکرد رشد مو می‌شود.

 اسیدهای چرب موجود در گیاه آلوورا خاصیت ضدالتهابی دارند و التهاب پوست سر را که منجر به ایجاد شوره می‌شود؛ بهبود می‌بخشند. خارش پوست سر و پوسته پوسته شدن موها نیز با ژل آلوورا قابل درمان است.

برخلاف محصولات شیمیایی که برای موها در بازار موجود است؛ آلوئه ورا صدمه‌ای به ریشه مو نمیزند و بسیار ملایم است. استفاده از آلوورا باعث می‌شود که موهایی نرم تر، درخشان تر و صد البته سالم تر و تمیزتر ( چون آلوئه ورا اثر پاکسازی کننده دارد) داشته باشیم.

۵ماسک موی خانگی برای تقویت موهای آسیب دیده با دکلره

برای تقویت و ویتامینه شدن موهای آسیب دیده با دکلره می توانید از ماسک مو حاوی روغن زیتون استفاده کنید. تخم مرغ، روغن زیتون و عسل و لیمو را با هم مخلوط کنید و به موهای خود بمالید و بعد از گذشت حداقل ۲۰ دقیقه با آب ولرم موها را بشویید. استفاده مداوم از این ماسک مو، آسیب های ناشی از دکلره کردن را کاهش می دهد.

روش های مختلف درمان موهای آسیب دیده 

۱درمان موهای آسیب دیده با دکلره

اگر به علت استفاده از رنگ مو و دکلره، آسیب های جبران ناپذیری به موهای شما وارد آمده نگران نباشید. در ادامه چند راه حل برای درمان موهای دکلره شده و آسیب دیده به شما پیشنهاد می دهیم:

اگر به تازگی موهای خود را دکلره کردید تا دو روز آنها را با هیچ شامپویی نشوئید. بهترین راه این است که بعد از دکلره کردن، موها را سریعاً با آب و نرم کننده بشویید و از هفته دوم از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.

پس از دکلره کردن بهتر است رنگ موهای تان را مدام تغییر ندهید چون این کار باعث آسیب دیدن جدی موها، کاهش رشد آنها و حتی باعث ریزش مو می شود. اگر واقعاً مایلید رنگ موهای تان را مدام تغییر دهید بهتر است از اسپری رنگ موی موقت استفاده کنید که با یک بار شستن از بین برود.

زمانی که موهای خود را دکلره کردید بهتر است از شامپوهای مناسب که مخصوص موهای رنگ شده است؛ استفاده کنید.

 استفاده از آب داغ برای شستشوی موی دکلره می تواند باعث از بین رفتن کوتیکول مو و ریزش مو گردد. پس سعی کنید موهایتان را با آب ولرم بشویید.

۲درمان موهای آسیب دیده در اثر رنگ کردن

برای اینکه آسیب دیدگی موهای خود را در اثر رنگ کردن به حداقل برسانید؛ سعی کنید رنگ موی مناسب موهای خود را پیدا کنید. به یاد داشته باشید این عمل هیچ ربطی به ارزان تر یا گران تر بودن رنگ مو ندارد. تلاش کنید رنگ مویی را انتخاب کنید که از ترکیبات ویتامینه بهتری برخوردار باشد تا برای موها، مفید تر و کم خطر تر باشند.

می توانید چند روز قبل از اینکه تمام موی خود را دکلره یا رنگ کنید مقداری از آن را روی بخشی از انتهای موهای خود امتحان کنید تا متوجه شوید که این نوع رنگ مو به مو های شما می نشیند یا نه. پیشنهاد می کنیم از رنگ های گیاهی برای موهای خود استفاده کنید چون این نوع رنگ ها پایه شیمیایی ندارند و آسیب کمتری به موها می‌زنند. اگر چه ممکن است پیدا کردن رنگ دلخواه در این نوع رنگ موها کار سختی باشد.

موهایی که در اثر استفاده مداوم از رنگهای شیمیایی آسیب می بینند؛ معمولاً بسیار خشک، زمخت و زبر به نظر می رسند. برای درمان و ترمیم موهای رنگ شده باید به مدت هشت تا ده هفته از رنگ کردن مجدد موها خودداری کنید و طی این مدت روش های زیر را دنبال کنید:

۳استفاده از بهترین شامپو برای موهای آسیب دیده

بهترین شامپو برای موهای آسیب دیده، شامپوها و نرم کننده های مخصوص موهای رنگ شده و خشک هستند. شامپوها و رنگ کننده هایی که مخصوص موهای رنگ شده و آسیب دیده فرموله شده‌اند؛ دارای PH بسیار مناسبی هستند که از خشک شدن بیشتر موها جلوگیری می کند. علاوه بر این، با استفاده از  بهترین شامپو برای موهای آسیب دیده، رنگی که روی موهای تان قرار داده‌اید؛ ماندگاری بیشتری پیدا می‌کند و موهایتان را پس از شستشو با آنها، راحت‌تر می‌توانید حالت بدهید.

۴ویتامینه کردن مو

از دیگر روش های موثر برای ترمیم موهای آسیب دیده در اثر رنگ کردن، ویتامینه کردن موها توسط یک متخصص پوست و مو یا آرایشگر است. ویتامینه کردن علاوه بر این که مواد مغذی مورد نیاز برای ترمیم مو را در اختیار آن قرار می دهد؛ رطوبت کافی را نیز به مو می رساند. البته به خاطر داشته باشید که فقط یک بار ویتامینه کردن کفایت نمی کند و شما حداقل باید به مدت یک ماه، هفته ای یک بار موهای رنگ شده خود را ویتامینه کنید تا اثر آن را ببینید.

۵استفاده از روغن زیتون روی موها

روغن زیتون به راحتی می تواند موهای شما را نرم و مرطوب کند و یک روش ارزان و مقرون به صرفه است که در خانه میتوانید طی چند روز از آن برای چرب کردن و ترمیم موهای آسیب دیده تان کمک بگیرید. پس از این که موهای خود را با روغن زیتون چرب کردید می‌توانید روی آن را با روسری یا پارچه به مدت چند ساعت بپوشانید تا کاملاً جذب موها شود. اگر به مدت ۲ هفته هر روز این کار را تکرار کنید؛ موهای آسیب دیده شما به سرعت تغییر حالت داده و نرم می شوند.

۶درمان موهای آسیب دیده در اثر حرارت

صاف کردن موها با سشوار و اتوی مو به خصوص زمانی که موها خشک باشند؛ به شدت به موها آسیب وارد می‌کند و موجب خشک شدن آن می شود. اگر با اتوی مو و سشوار حرارت بیش از حد به موهای خود وارد کنید؛ کوتیکول های مو آسیب می‌بینند و سلولهای روی ساقه مو نیز متخلخل شده و حالت طبیعی و سالم خود را از دست می دهند.

برای جلوگیری از آسیب دیدن موها در اثر حرارت سشوار و اتوی مو بهتر است هنگام صاف کردن موها، حرارت را از فاصله دور تری (حداقل 15 سانتی متر) به موها منتقل کنید و سشوار را به طور مداوم روی ساقه مو حرکت بدهید و حرارت آن را مستقیماً روی یک نقطه از مو نگیرید.

اگر موهای شما به شدت خشک شده و در اثر حرارت زیاد آسیب دیده است؛ با روش‌های زیر می‌توانید مجددا موهای خود را ترمیم کنید:

از محصولات محافظت مو در برابر حرارت استفاده کنید. این محصولات به شما کمک می کنند که موهای تان دچار موخوره نشود و مرطوب باقی بماند.

از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل غنی از مواد مغذی مورد نیاز برای کوتیکول مو و همچنین آبرسانی به آن است.

روش های دارویی ترمیم موی آسیب دیده

روش های دارویی برای ترمیم موی آسیب دیده بهتر است توسط متخصص پوست و مو توصیه شود. البته محلول ها و داروهای متعددی در داروخانه ها برای ترمیم موی شکننده و آسیب دیده وجود دارد که یکی از آنها داروی ماینوکسیدیل است.

محلول ماینوکسیدیل
محلول ماینوکسیدیل تنها محلول شیمیایی در جهان است که هم باعث بهبود وضعیت موهای آسیب دیده شده و هم باعث رشد موهای بسیار کم پشت می شود. ضمنا این دارو تنها داروی شیمیایی (جهت ترمیم موهای آسیب دیده ) است که به تایید سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت و درمان ایران هم رسیده است. فقط کافی است چند قطره از این دارو را به محل موهای آسیب دیده و پوست زیر آن بمالید و برای چند دقیقه ماساژ دهید. اگر به مدت سه ماه از این دارو استفاده کنید؛ ساقه های مو ضخیم تر شده و کوتیکول مو نیز تا حدودی ترمیم می شود. بهتر است کسانی که برای اولین بار از این دارو استفاده می کنند از نوع ۲ درصد و بعد از گذشت چند ماه از نوع ۵ درصد آن استفاده کنند. ممکن است در پایان ماه اول استفاده از این داروی شیمیایی دچار ریزش بیشتر مو شوید اما نگران نباشید و به هیچ عنوان مصرف دارو را قطع نکنید. چون بعد از گذشت دو هفته دوباره موها ترمیم شده و ریزش آن قطع می گردد و روند درمان ادامه پیدا می‌کند. در زمان مصرف این دارو حتما باید هر شب موهای خود را با شامپو بشویید. این دارو در اکثر نقاط جهان استفاده شده و نتایجی فوق‌العاده‌ و قابل قبولی کسب کرده است.

 

 

علائم موهای آسیب دیده و درمان آن

  • شکنندگی مو

مهمترین علامت موهای آسیب دیده، شکننده بودن آن است. زمانی که کوتیکول های مو آسیب میبیند؛ رطوبت کافی به موها نمی رسد و در نتیجه موها نرمی خود را از دست می‌دهند و شکننده می شوند.

برای درمان موهای شکننده باید هنگام برس کشیدن یا سشوار کشیدن به آرامی با آنها رفتار کنید. هرگونه فشار بیش از حد می تواند آسیب بیشتری به موهای شما وارد کند. نکته مهم دیگر این است که فقط زمانی که موهایتان خشک هستند آنها را برس بکشید. بسیاری از ما عادت داریم هنگامی که در حال شستن موهای مان هستیم آنها را برس بزنیم اما این کار باعث شکنندگی و آسیب دیدن بیشتر موها خواهد شد.

رطوبت موهای خود را حفظ کنید. برای حفظ رطوبت می توانید از روغن های طبیعی مثل روغن نارگیل یا روغن زیتون استفاده کنید. استفاده از شامپوهای حاوی روغن آرگان یا روغن نارگیل به عنوان بهترین شامپو برای موهای آسیب دیده نیز می تواند به نرم شدن موهای شما کمک کند.

  • خشکی مو

اگر موهای شما بیش از حد خشک شده بهتر است که از شستشوی مداوم آنها خودداری کرده و از شامپوهای مخصوص موهای خشک استفاده کنید که به موهای شما کمک می کند؛ چربی و رطوبت را در خود حفظ کند.

روغن جوجوبا یکی از محصولاتی است که برای ترمیم موهای خشک و آسیب دیده معجزه می کند. چون می تواند موها را مجدداً هیدراته (آبرسانی) کرده و استحکام آنها را بازگرداند. بهتر است روغن جوجوبا را روی انتهای موهای خود بمالید و سعی کنید به ریشه موهای شما نرسد.

  • وزوزی شدن مو

وزوزی شدن مو نشانه آسیب دیدن کوتیکول های موی شماست. به طوری که آنها نمی توانند به راحتی روی یکدیگر قرار بگیرند چون فیبرهای داخل موی شما بیرون آمده اند.

 برای ترمیم موهای وزوزی و آسیب دیده بهتر است موهای تان را با آب سرد بشویید. چون آب داغ لایه خارجی موی شما را از بین می‌برد و موجب می‌شود فیبرهای مو بیشتر بیرون بیایند و موها وزوزی تر شوند.

موهای خود را با سرکه سیب شستشو دهید. سرکه سیب به عنوان معجزه ای برای موهای آسیب دیده شناخته می شود چون می تواند PH موها را در حد متعادلی حفظ کرده و موجب نرم شدن و درخشندگی موها شود.

روغن آرگان محصول دیگری است که با رطوبت رسانی به موها از وزوزی شدن آنها جلوگیری می کند. روغن‌آرگان غنی از ویتامین A و E است که برای ترمیم موهای آسیب دیده تاثیر فوق العاده ای دارد.

  • نازک شدن موها

نازک شدن مو ها از دیگر علائم آسیب دیدن شدید موهای شماست. برای جلوگیری از نازک شدن موها باید رژیم غذایی مناسبی حاوی میوه و سبزیجات داشته باشید تا ویتامین ها، بیوتین و آهن کافی به ریشه موهای شما برسد و آنها را محکم و قوی نماید.

حفاظت از موها در برابر نور خورشید نیز از نازک شدن آنها جلوگیری می کند. موی افرادی که رنگ روشن تری دارند مثل موهای بلوند و خاکستری، بیشتر در معرض آسیب دیدن در برابر نور آفتاب و نازک شدن قرار دارند چون به شدت اشعه UV روی آنها تاثیر می گذارد.

جمع بندی

درمان موهای شکننده و آسیب دیده با تغییر عادت ها و استفاده از راهکارهایی که رطوبت، چربی و PH مو را در حالت متعادلی حفظ می‌کند؛ امکان پذیر است. اگر به دنبال یک روش قطعی برای ترمیم موهای شکننده، خشک، وزوزی یا نازک خود میگردید بهتر است با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا علت اصلی آسیب دیدن موهای شما را تشخیص داده و درمان مناسب با آن را نیز به شما توصیه کند.

اگر به درمانهای خانگی علاقه دارید؛ استفاده از روغن های طبیعی یا بهترین شامپو برای موهای آسیب دیده حاوی روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن آرگان که معجزه‌ای برای آسیب دیدن موهای طبیعی شناخته می‌شوند؛ به ترمیم موهای شما کمک می کند.

البته می‌توانید از ماسک هایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم نیز برای ترمیم موهای شکننده و آسیب دیده خود استفاده کنید.

 

 

ویزیت آنلاین

در صورت نیاز به ویزیت آنلاین توسط پزشک متخصص اینجا را کلیک کنید 

 

خانه
خدمات
واتساپ
تماس با ما